Najlepszymi źródłami antyoksydantów w diecie są przede wszystkim warzywa i owoce, których regularne spożywanie zapewnia odpowiedni poziom przeciwutleniaczy w organizmie.

Dlaczego wolne rodniki są tak groźne

Wolne rodniki to cząsteczki, które wnikają do naszego organizmu z pożywieniem lub powietrzem, a także wytwarzane są w organizmie w procesach metabolicznych. Wolne rodniki posiadają co najmniej jeden niesparowany elektron przez co dążą do jego przyłączenia do komórek organizmu, co z kolei prowadzi do reakcji z tymi komórkami, a w konsekwencji do degradacji DNA. Takie działanie wolnych rodników przyczynia się do nasilenia procesów starzenia a także może być przyczyną powstawania nowotworów.

Dlaczego antyoksydanty są tak ważne dla zachowania zdrowia

Antyoksydanty są substancjami chemicznymi, zapobiegającymi uszkodzeniom komórek pod wpływem działania wolnych rodników. Działanie ochronne antyoksydantów polega na neutralizacji wolnych rodników poprzez przyłączenie do nich brakującego elektronu. Gdy cząsteczka wolnego rodnika styka się z cząsteczką przeciwutleniacza, wówczas otrzymuje od niej brakujący elektron i jest neutralizowana, natomiast cząsteczka przeciwutleniacza staje się także neutralna i jest wydalana z organizmu.

Antyoksydanty przyjmujemy głównie z pożywieniem, jednak pewną ich część organizm jest w stanie wytworzyć samodzielnie.

Kiedy chorujemy

Przez większość czasu nie odczuwamy bezpośrednio negatywnego działania wolnych rodników, ponieważ antyoksydanty obecne w organizmie i dostarczane z pożywieniem skutecznie je neutralizują. Jednak niekiedy dochodzi do sytuacji, w której nagromadzenie wolnych rodników jest tak duże, że nasze zasoby przeciwutleniaczy nie nadążają z nich neutralizacją. Wówczas dochodzi do tzw. „stresu oksydacyjnego”, który jest sytuacją bardzo niekorzystną i może zagrażać zdrowiu.

Nadmiar wolnych rodników w organizmie może powodować takie choroby jak astma, powikłania przy chorobie cukrzycowej, miażdżyca czy nowotwory. Dlatego tak ważnym jest, aby stale dbać o dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości antyoksydantów wraz z pożywieniem celem zapewnienia sobie ochrony przed działaniem wolnych rodników.

Co jeść, aby dostarczać organizmowi antyoksydantów

Ochronę przed działaniem wolnych rodników zapewnia nam szereg witamin, składników mineralnych i związków chemicznych występujących naturalnie w żywności bądź w postaci suplementów diety. W poniższej tabeli zawarliśmy zestawienie najważniejszych źródeł przeciwutleniaczy tak, aby pomóc ci w odpowiednim doborze diety oraz suplementacji.

Związki te występują w soku komórkowym roślin, głównie kapusty czerwonej, winogrona, malin, czarnej porzeczki, jeżyny, aronii oraz bakłażanów.
Likopen Silne działanie antyoksydacyjne. Najlepiej spożywać wraz z podgrzanymi tłuszczami, gdyż likopen rozpuszcza się w tłuszczach. Duże stężenie likopenu występuje w przetworach z pomidorów, w tym w keczupie i przecierze pomidorowym. Występuje także w arbuzach, owocu dzikiej róży, czerwonych grapefruitach oraz przepękli indochińskiej.
Cynk Wykazuje działanie antyoksydacyjne. Naturalnie występuje głównie w nasionach roślin strączkowych, orzechach, kaszach, rybach i mięsie. Dostępny także jako suplement diety.
Luteina Działanie przeciwutleniające, chroni głównie siatkówkę oka przed degradacją pod wpływem działania wolnych rodników. Jest to żółty barwnik roślinny – maskowana w lecie przez zielony chlorofil staje się widoczna jesienią gdy liście i owoce czy warzywa przejrzewają. Zawierają ją wszystkie żółte rośliny a więc żółta papryka, kukurydza a także żółtko jaja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here