Kiedy wstawiliśmy zdjęcie zebranego przez nas pyłku sosnowego wielu z Was było zainteresowanych jego działaniem – chwilkę to potrwało, zanim udało mi się zebrać do opisania, ale wreszcie nastał ten moment. Dlatego też po pędach oraz syropie z pędów sosny, czas na pyłek. A jest o czym pisać. Na początek chciałbym zaznaczyć, że gatunków sosny jest wiele – przynajmniej teoretycznie ich pyłek powinien mieć podobny skład, ale na pewno pojawią się jakieś różnice. Dlatego przyjmijmy, że przez większość czasu będę mówił o naszej najpopularniejszej sośnie zwyczajnej – Pinus sylvestris L. A kiedy będę wspominał o innym gatunku, to wyraźnie to zaznaczę i powiem jaki to jest gatunek.

Co zawiera pyłek sosnowy?

Nie było łatwo znaleźć szczegółowe informacje odnośnie składu chemicznego pyłku sosnowego. Jak dotąd udało mi się ustalić, że zawiera znaczne (jak na preparat roślinny oczywiście) ilości testosteronu, epitestosteronu oraz androstendionu (5,9 mikrograma na 10g surowca). Obecne są również witaminy D2 i D3, poza tym jak podaje FDA zawiera mnóstwo aminokwasów, witamin i minerałów takich jak cynk i selen.

Jak działa na nas pyłek sosnowy?

Po pierwsze – dzięki zawartości witaminy D oraz pochodnych testosteronu otrzymujemy naturalny anabolik – większe stężenie tych substancji w krwi zwiększa przyrost masy mięśniowej, jednocześnie zwiększając spalanie tłuszczu. Dodatkowym pozytywnym efektem ubocznym będzie zwiększenie libido u panów (chyba, że będziemy jeść pyłek na łopaty, wtedy oczekujmy raczej spadków niż wzrostów), działanie dodatkowo wzmacniane przez obecność znacznej ilości aminokwasów oraz cynku i selenu.

Pyłek sosnowy działa również przeciwzapalnie – w badaniach na myszach regularne podawanie wyciągów z pyłku w dawce 100 i 200mg/kg masy ciała zmniejszało sztucznie wywołany stan zapalny stawów oraz w drugim modelu opuchnięcie łapek. Przy okazji zauważono spadek LDL i wzrost HDL.
Dzięki tym właściwościom może być cennym wspomagaczem przy leczeniu stanów zapalnych stawów.

Kolejne badania, tym razem nad pyłkiem z Pinus densiflora wykazały jego przeciwbólowe i przeciwzapalne właściwości.

Z kolei pyłek pozyskiwany z P. massoniana (można podejrzewać, że ten z sosny zwyczajnej również) zwiększał znacznie ilość aktywowanych makrofagów, które jak wiemy są również odpowiedzialne za naszą odporność.

Podsumowując – pyłek z sosny jest świetnym adaptogenem – bogaty skład, wysoka zawartość pochodnych testosteronu, witamin i minerałów pozwala nam  wykorzystać go jako środek wzmacniający, ułatwiający przetrwanie momentów przemęczenia, jednocześnie ułatwiający budowę masy mięśniowej, zmniejszającym stany zapalne, również stawów i działającym przeciwbólowo.

Dawkowanie:

Z reguły wystarczy od pół do całej łyżeczki do herbaty dziennie. Osoby biorące udział w zawodach sportowych nie powinny specjalnie martwić się badaniami antydopingowymi – hormony płciowe przyjmowane doustnie są metabolizowane szybko, więc raczej nikt Was nie zdyskwalifikuje.

Kto nie powinien przyjmować pyłku sosnowego?

Osoby uczulone! Najpierw upewnijmy się, że nie jesteśmy na niego uczuleni – akurat ten surowiec często powoduje reakcję alergiczną.

Przede wszystkim kobiety w ciąży, karmiące i dzieci – brak badań odnośnie bezpieczeństwa przyjmowania pyłku w ciąży i zawartość testosteronu są zdecydowanymi przeciwwskazaniami.

Do 16-18 roku życia, kiedy szaleją hormony zdecydowanie nie chcemy zaburzać tej i tak chwiejnej równowagi.

Źródła:

  • Geng Y, Xing L, Sun M, Su F. Immunomodulatory effects of sulfated polysaccharides of pine pollen on mouse macrophages.. Int J Biol Macromol. 2016 Oct;91:846-55
  • Saden-Krehula M ,  Tajíć M.  Vitamin D and its metabolites in the pollen of pine. Part 5: Steroid hormones in the pollen of pine species. Die Pharmazie, 1987, 42(7):471-472
  • Kyung-Hee Lee, Eun-Mi Choi. Effects of Pine Pollen Extracton Experimental Chronic Arthritis.  Phytother Res. 2009 May;23(5):651-7. doi: 10.1002/ptr.2526.
  • Lee KH, Kim AJ, Choi EM. Antioxidant and antiinflammatory activity of pine pollen extract in vitro. Phytother Res. 2009 Jan;23(1):41-8. doi: 10.1002/ptr.2525.
Specjalista ds. dietetyki oraz dermatologii. Pasjonat zdrowego stylu życia oraz nowinek technologicznych ze świata medycyny. Prowadzi kursy i szkolenia z zakresu zdrowego odżywiania. Posiada wiedzę interdyscyplinarną dodatkowo z anatomii, biochemii i zdrowia intymnego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here