Czy rower stacjonarny może być równie dobrym sposobem na skuteczne odchudzanie jak jazda na dwóch kółkach po szosie czy pagórkach?

 

Odpowiedź na to pytanie może być twierdząca, jeśli spełnionych zostanie kilka warunków. W takim wypadku tego typu aktywność przyniesie nam spodziewany sukces, jeśli ćwiczenia będą wykonywane zarazem regularnie i wsparte odpowiednim jadłospisem (dieta). Z kolei rozmiar zwycięstwa w walce z nadwagą i tempo jej pokonywania będą zależały m.in. od sposobu wykonywania i intensywności naszych wysiłków.

 

Rower stacjonarny – trening a spalanie kalorii

Rower stacjonarny i trening na nim pozwala na spalanie kalorii w podobnym tempie jak jego szosowy czy górski odpowiednik. Odchudzanie za pomocą tego przyrządu to nic innego jak ćwiczenia aerobowe, a co za tym idzie stale podwyższony puls i duże zapotrzebowanie na tlen. Warto więc uprzednio zadbać o odpowiednią wentylację pomieszczenia, gdzie umieściliśmy nasz rower stacjonarny.

 

Jak wygląda spalanie kalorii za jego pomocą?

 

Podobnie jak na innym jednośladzie napędzanym siłą nóg, już po kilkunastu (a maksymalnie 20) minutach ćwiczenia nasz organizm rozpocznie spalanie zapasów swojej tkanki tłuszczowej. Mile widzianym udogodnieniem będzie, jeśli nasz rower stacjonarny będzie wyposażony w pulsometr, jako że najbardziej efektywne będzie utrzymywanie tempa między 50 a 60 proc. naszego maksymalnego pulsu. Każdy trening warto oczywiście poprzedzić odpowiednią rozgrzewką – rozciąganiem mięśni oraz kilkuminutowym pedałowaniem na minimalnym oporze urządzenia.

Alternatywą dla jednostajnych przejażdżek w miejscu będzie trening interwałowy. Wówczas, co kilka, kilkanaście minut spokojnej jazdy mocniej naciskamy na pedały, zwiększając przy tym opór, dopóki nie poczujemy kresu naszył sił. Po czym odpoczywamy pedałując w poprzednim tempie i mniejszym oporze dopóki nie nabierzemy sił na kolejny, dłuższy sprint. Jednak trening interwałowy, choć skuteczniejszy, jeśli chodzi o spalanie kalorii, wymaga dobrego poznania swoich możliwości i względnie dobrej kondycji. Ogólnie zaś już pół godziny jednostajnej jazdy pozwala zużyć 200-300 kalorii, a godzina treningu da nam wynik w okolicach 600-700, a nawet więcej.

 

Odchudzanie: rower a rower stacjonarny

 

Z puntu widzenia osoby starającej się o skuteczne odchudzanie rower stacjonarny może być tak samo użyteczny jak rower górski czy szosowy. Właściwie równie skutecznie wpływa na redukcję nadwagi (oczywiście stosując formułę ćwiczenia plus dieta), poprawia ogólną formę i wydolność ciała oraz dobrze wpływa na układ krążenia i serce. Rower stacjonarny ma jednak pewną wadę, ważną dla motywacji osoby planującej skuteczne odchudzanie. Po jakimś czasie ćwiczenia na nim mogą stać się po prostu nudne. Raczej trudno nim zarówno o poczucie pędu powietrza na twarzy czy o zwiedzanie ciekawych zakątków swojego miasta czy regionu. Towarzystwo podczas przejażdżki jest również mało prawdopodobne. Niemniej jednak ćwiczyć można nawet, jeśli mamy mało czasu lub nawet oglądając dobry program w telewizji. W braku motywacji może z kolei pomóc dobra, energetyczna muzyka.

W przeciwieństwie do innych, rower stacjonarny praktycznie eliminuje całkowicie ryzyko odniesienia jakiejkolwiek kontuzji. Bolesny upadek czy zwykła z pozoru wywrotka mogą nieraz skończyć się urazem sprawiającym, że te i inne ćwiczenia odchudzające na jakiś czas trzeba będzie zawiesić. Rower stacjonarny ułatwia też utrzymać odpowiednie tętno i puls (nie musimy zatrzymywać się na światłach itp.), przez co łatwiej kontrolować spalanie kalorii. No i przede wszystkim można trenować niezależnie od pogody czy pory roku panującej na zewnątrz.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here