różne rodzaje olejów

Często przyłapani na braku wiedzy z ramienia dietetyki, pukamy się rozmówcy w głowę, twierdząc, że jest to coś, co w ogóle nas nie interesuje – przecież nie trenujemy do zawodów, nie uprawiamy sportu ekstremalnie, nie marzy nam się nawet “kaloryfer” na brzuchu.

Oczywiście w tym momencie mamy często rację, jednak warto pamiętać, że to co jemy wpływa nie tylko na cele sylwetkowe, ale także, a może przede wszystkim, na stan zdrowia. W tej sferze właśnie bardzo dużo dyskutuje się o tłuszczach. Jakie jeść? Czy mają działanie negatywne, czy pozytywne? Postaramy się podać kilka najważniejszych faktów.

kobieta trzymająca się za brzuch

Wartościowa wiedza

Przede wszystkim to nie prawda, że tłuszczu należy się wyrzekać. Jego dobre źródła poprawiają działanie narządów wewnętrznych, dodają energii, a nawet potrafią spalać tkankę tłuszczową. Chodzi jedynie o to, co wybierzemy.

Tłuszcze możemy podzielić na kilka kategorii. Ma na to wpływ głównie ich wiązanie chemiczne, a także źródło pochodzenia. Wyróżniamy zatem głównie tłuszcze roślinne i zwierzęce, oraz nasycone i nienasycone.

Tłuszcze roślinne

Ich głównym składnikiem jest glicerol, a także nienasycone kwasy tłuszczowe. Mają dość ważną rolę w diecie ponieważ dodają energii, a także posiadają właściwości wspomagające rozpuszczanie witamin z grup A, D, a także E i K.

Tłuszcze te bardzo pozytywnie ( w określonych ilościach ) działają na nasze organizmy. Przede wszystkim dostarczają nienasyconych kwasów tłuszczowych, które regulują poziom cholesterolu, a także są bogate w kwasy Omega 3 i Omega 6 – substancje tak ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Stanowią także naturalny oksydant.

Tłuszcze zwierzęce

Podobnie jak tłuszcze roślinne są składnikiem energetycznym i są potrzebne w ciele człowieka. Oczywiście jak sama nazwa tłumaczy, pochodzą ze zwierząt – zarówno lądowych jak i morskich. Mają szereg zalet, pomagają regulować cholesterol, dostarczają białka, a także wielu witamin.

Dlaczego zatem tak źle nam się kojarzą? Przede wszystkim dlatego, że nadużywanie ich może powodować niemałą ilość schorzeń, czasami bardzo niebezpiecznych. Jeśli jednak korzystamy z nich z rozwagą, potrafią być bardzo przydatne.

Tłuszcze nasycone i nienasycone

Tłuszcze nasycone to przede wszystkim właśnie tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, podczas gdy analogicznie tłuszcze nienasycone pochodzą najczęściej z roślin. Różni je przede wszystkim budowa i właściwości.

Zbyt duża ilość tłuszczy nasyconych może powodować zaburzenie poziomu cholesterolu i choroby układu krążenia. Podczas gdy tłuszcze nienasycone są bardzo wartościowe i potrzebne w diecie każdego człowieka, można zatem uznać, że są zdrowsze. Potrafią zredukować poziom złego cholesterolu, a także wspierają dobrą kondycję serca.

Tłuszcze nasycone znajdziemy głównie w mięsie, ale także w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak masło czy śmietana. Tłuszcze nienasycone to głównie oliwa z oliwek, oleje ze słonecznika czy z lnu i orzechów, a także ryby takie jak łosoś. Bardzo dużo tłuszczu nienasyconego zawiera także awokado.

oliwki i oliwa z oliwek

Tłuszcze kontra inne składniki odżywcze

Od lat słyszymy różne teorie na temat tego, czy tłuszcze są dobre czy też nie. Obecna opinia mówi, że w odpowiedniej ilości są one koniecznie do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Musimy jednak pamiętać, że do diety należy podchodzić kompleksowo. Wiemy jednak, że nie każdy ma czas na zdrowe gotowanie, a czasami zwyczajnie nie mamy na to ochoty.

W takim wypadku, dobrym rozwiązaniem będzie odpowiednia suplementacja. Na rynku znajdziemy kilka naprawdę dobrych rozwiązań. Na przykład tabletki Bioxyn – zawierają jedynie naturalne składniki, pomagają schudnąć i likwidować problemy trawienne. Tabletki Bioxyn zawierają między innymi kozieradkę czy ekstrakt z opuncji figowej i szafran.

Ciekawym rozwiązaniem mogą być także plastry Sliminazer. To nowa technologia, która wykorzystuje transdermalny przekaz substancji, tak aby stopniowo uwalniać wszystkie składniki przez cały okres noszenia. Plastry Sliminazer zawierają w swoim składzie między innymi zieloną herbatę, dlatego bardzo pozytywnie działają na redukcję tkanki tłuszczowej.

Tłuszcze – ile ich jeść?

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ponieważ zależy to oczywiście od naszej wagi, aktywności fizycznej, wieku, płci i tak dalej. Można w prosty sposób dowiedzieć się ile dokładnie tłuszczu potrzebujemy dzięki użyciu kalkulatora wartości makro. Takie narzędzia znajdziemy na wielu stronach internetowych.

Możemy także udać się do dietetyka, który bardzo skrupulatnie oblicza wartości składników makro, jakie powinniśmy codziennie dostarczać organizmowi. Taka wizyta, to naprawdę dobre rozwiązanie, najczęściej dostajemy także dokładny jadłospis z przepisami. To pomaga rozplanować zdrowe posiłki i zacząć lepiej się odżywiać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here